Maciej Ślusarek

Adwokat, Wspólnik

W LSW

Ekspert w dziedzinie ochrony własności intelektualnej oraz dóbr niematerialnych osób prawnych i fizycznych. Łączy bogatą wiedzę o biznesie (farmacja, biotechnologia, ochrona własności przemysłowej) z wszechstronnym doświadczeniem we współpracy z branżami cechującymi się dominującym udziałem pracy twórczej (m. in. reklama, produkcja filmowa, nowe media). Prowadzi też liczne postępowania związane z prawem konkurencji. Jako jeden z pierwszych w Polsce reprezentował klientów w sprawach o ochronę wizerunku, wiele orzeczeń miało charakter precedensowy.

Rolę prawnika postrzega wielowymiarowo. Jest cenionym doradcą, świetnym negocjatorem oraz wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Uniwersytetu Reklamy Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, Instytutu Etyki Prawniczej i Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.

Doświadczenie sądowe wykorzystuje również jako arbiter w sądach gospodarczych, a także jako arbiter Sądu Arbitrażowego Rynku Audiowizualnego (SARA) i Sądu Arbitrażowego przy Lewiatanie. 

Najbardziej pochłaniają go sprawy trudne i nowe. Traktuje prawo jako istotny elelemet tworzenia przestrzeni społecznej i standardów w szybko rozwijającym się świecie. Często angażuje się w sprawy, w których prawo nie udziela jednoznacznej odpowiedzi albo nie udziela jej wcale. Dotyczy to takich dziedzin jak twórczość w sieci, prywatność w sieci, uprawnienia służb specjalnych. Z tego powodu jest stałym współpracownikiem Programu Spraw Precedensowych działającego przy helsińskiej fundacji praw człowieka i zasiada w organizacjach, które zajmują się takimi sprawami na co dzień, np. jest członkiem rady fundacji Panoptykon.

Przed LSW

Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. W trakcie aplikacji adwokackiej pracował w Kancelarii Adwokat Ewy Pruchniewicz. Pracował też w londyńskiej firmie prawniczej Ross&Craig.

O Macieju

Prawnik o olbrzymiej pasji do działalności społecznej. Jako Członek Zarządu Stowarzyszenia Normalne Państwo stworzył akcję medialną Nie daję/nie biorę łapówek. Wspiera wiele organizacji pozarządowych, w tym Helsińską Fundację Praw Człowieka, Fundację Panoptykon i Fundację Projekt Polska. Aktywnie uczestniczy też w pracach Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie, m. in. jest przewodniczącym Komisji Etyki i Tajemnicy Adwokackiej oraz prezesem Koła Młodych Adwokatów.

26.12.2016, (Rzeczpospolita)

Media w Sejmie: Władza musi być jawna

13.10.2016, TOK FM

Solidarność tylko dla wybranych - kiedy używanie symboli narusza prawa autorskie

Solidarność tylko dla wybranych - kiedy używanie symboli narusza prawa autorskie

18.12.2015, manager24.pl

"Prawo zamówień publicznych dyktat czy dialog" Mec. Maciej Ślusarek dla manager24.pl

"Prawo zamówień publicznych dyktat czy dialog" Mec. Maciej Ślusarek dla manager24.pl

17.12.2015, wyborcza.pl

"Adwokaci do Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej: Obrona prawa to nasz obowiązek. Jak w stanie wojennym" Mec. Maciej Ślusarek dla Wyborcza.pl

 „Adwokaci do Prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej: Obrona prawa to nasz obowiązek. Jak w stanie wojennym” Mec. Maciej Ślusarek  dla Wyborcza.pl

08.09.2015, proto.pl

"Opóźnienia zapłaty w transakcjach handlowych" Mec. Maciej Ślusarek dla proto.pl

„Opóźnienia zapłaty w transakcjach handlowych” Mec. Maciej Ślusarek  dla proto.pl

03.02.2015, LSW IP BLOG

Aktor i producent ? wzajemne relacje okiem prawników

http://lswipblog.pl

08.04.2013, Wydawnictwo Helion 2013

"Aspekty prawne crowdsourcingu" w książce "Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek" red. Jan Kasprzycki-Rosikoń, Jacek Piątkowski.

„Aspekty prawne crowdsourcingu” w książce „Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek” red. Jan Kasprzycki-Rosikoń, Jacek Piątkowski. Wydawnictwo Helion 2013 (Warszawa  08 kwietnia 2013)

13.12.2012, artursikorski.natemat.pl

"Hiena roku z podkulonym ogonem" - sylwetka mecenasa

Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok w głośnej sprawie Hieny Roku - antynagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich uznając jej przyznanie w 2003 roku Przemysławowi Orcholskiemu za bezpodstawne i nakazał przeproszenie dziennikarza. Po podaniu tej informacji przez media odebrałem kilkanaście telefonów z pytaniem “kto reprezentował w tej sprawie byłego dziennikarza TVP?"

Źródło: http://artursikorski.natemat.pl

26.07.2012, Gazeta Wyborcza

"Kto komu zabrał związki partnerskie i co w tym wszystkim robią prawnicy z Łodzi" - komentarz w artykule

86 proc. stwierdzeń zawartych w projekcie posła Dunina z PO o związkach partnerskich jest skopiowana z propozycji przygotowanych przez nas - uważa Robert Biedroń z Ruchu Palikota. Posłowi PO zarzuca kradzież. Sprawdziliśmy, kto napisał obie ustawy. I czy w ogóle można mówić o kradzieży.

http://wyborcza.pl

12.04.2012, Gazeta Wyborcza

"Media a nie CBA naruszyły prywatność bilingowanego dziennikarza?" - komentarz w artykule

Za dwa tygodnie sąd wyda wyrok w precedensowym procesie, jaki CBA wytoczył Bogdan Wróblewski, dziennikarz "Gazety"

http://wyborcza.pl

12.04.2012, wp.pl

"26 kwietnia zapadnie wyrok w procesie wytoczonym CBA przez dziennikarza za billingi" - komentarz w artykule

26 kwietnia zapadnie wyrok w precedensowym procesie cywilnym wytoczonym CBA przez dziennikarza za sprawdzanie jego billingów. Bogdan Wróblewski z "Gazety Wyborczej" uważa, że było to zagrożenie dla jego życia zawodowego i prywatnego.

http://wiadomosci.wp.pl

21.02.2012, Rzeczpospolita

"Korzystanie z Internetu wymaga umowy wszystkich zainteresowanych" - komentarz w artykule

Burza o ACTA ujawniła braki prawa autorskiego. Trzeba je przystosować do nowej cyfrowej rzeczywistości. To wnioski z debaty w redakcji "Rzeczpospolitej"

http://prawo.rp.pl

19.01.2012, Polskie Radio

"Uważajmy na darmowe ściąganie" - audycja w Polskim Radiu

Adwokat Maciej Ślusarek w radiowej Jedynce ("Cztery pory roku") powiedział, że polskie prawo dotyczące ochrony własności intelektualnej jest bardzo podobne do europejskiego, unijnego.

Źródło: http://www.polskieradio.pl

13.01.2012, Gazeta Wyborcza

"Będzie proces dziennikarza "Gazety" przeciw służbom" - w artykule

Sąd odrzucił wniosek CBA, by oddalić pozew dziennikarza ''Gazety''. Będzie więc pierwszy proces przeciw służbom o naruszenie prywatności przez ''billingowanie''.

http://wyborcza.pl

01.11.2011, Tomasz Lis na żywo

Maciej Ślusarek gościem programu Tomasza Lisa "Gwiazdy i ich prywatność"

Maciej Ślusarek gościem programu Tomasza Lisa "Gwiazdy i ich prywatność"

  • "Reklama i pozycjonowanie stron www" - udział w charakterze prelegenta w szkoleniu zawodowym pt. "Konkurencja na rynku usług prawnych - co adwokat może w internecie?", organizowanym przez Komisję Praktyk Rynkowych i Konkurencji Naczelnej Rady Adwokackiej oraz Okręgową Radę Adwokacką w Warszawie przy współpracy z Sekcją Prawa Mediów i Reklamy przy ORA (15 czerwca 2016)
  • „Główne założenia prawa autorskiego – dwa spojrzenia: producenta i twórcy w biznesie kreatywnym” – wykład w ramach festiwalu See&Say dla początkujących twórców kreatywnych (22 stycznia 2016)

  • „Utwór audiowizualny – prawne aspekty w produkcji filmowej” udział w charakterze Prelegenta w Akademii Leona Koźmińskiego dla studentów studiów podyplomowych prawa mediów i własności intelektualnej (19 grudnia 2015)

  • „Jak reagować w sytuacji kryzysu medialnego", organizator: Puls Biznesu (16 grudnia 2015)
  • Forum 2013 (Warszawa 24 stycznia 2013)
  • Wykład z zakresu prawa autorskiego dla studentów Akademii Sztuk Pięknych  Warszawie, Wydział Wzornictwa Przemysłowego (Warszawa 9 stycznia 2013)
  • „Konflikt między producentem a współtwórcami”, organizator: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (Warszawa 11 grudnia 2012)
  • „Underlying rights - prace literackie jako podstawa dzieła audiowizualnego”, organizator: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (Warszawa 21 lutego 2012)
  • „Adwokat w Mediach”, organizator: Okręgowa Rada Adwokacka w Warszawie (Warszawa 20 grudnia 2011)
  •  „Jak zagwarantować „legalność”,  treści w Internecie, a jednocześnie zachować wolność słowa?" w ramach Konferencji "Internet na rozdrożu", organizator: Fundacji Panoptykon oraz Internet Society Poland (Warszawa 20 września 2011)
  • „Partyzanci, wirusy, podszepty... czyli prawo wobec nowych form marketingu",  w ramach Kongresu Dyrektorów Marketingu, wykład wspólnie z Mileną Bogdanowicz, organizator: Mediarun sp. z o.o. (Sopot 31 maja 2011)
  • „Tajniki umów z twórcami scenariusza w ramach developmentu”,   Koprodukcja – pakiet umów w ramach szkolenia pt. „Development filmowy - wybrane zagadnienia”, organizator: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Media Desk Polska (Warszawa 20 maja 2011)
  • „Rola ochrony IP w przedsiębiorstwie ", organizator: Gdańska Rada Biznesu (Gdańsk 11 lutego 2011)
  •  „Wolność słowa" - wykład w ramach konferencji "Deficyt polskiego standardu praw człowieka", organizator: Zakład Praw Człowieka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (Warszawa 29 czerwca 2010)
  • „Praktyczne aspekty dochodzenia roszczeń w przypadku naruszenia praw własności intelektualnej",  warsztaty studentami prawa UJ w Krakowie, organizator: Towarzystwo Biblioteki Słuchaczów Prawa UJ i Instytut Własności Intelektualnej UJ (Kraków 26 maja 2010)
  • „Forum Corporate Legal Counsel 2010", dyskusja panelowa nt. Ryzyko odpowiedzialności przedsiębiorcy za nieuczciwe praktyki i nieuczciwą konkurencję – czy coś zmienią pozwy zbiorowe. Organizator: Rzeczpospolita i Blue Business (Warszawa 11-12 maja 2010)
  • „O sprawowaniu władzy przez obywateli - uwagi na temat demokracji bezpośredniej w Polsce i postulaty zmian", wykład wspólnie z Mileną Bogdanowicz w ramach Kongresu Praw Obywatelskich, organizator: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (Warszawa 26 marca 2010)
  • „Format telewizyjny", wykład wspólnie z Krzysztofem Czyżewskim w ramach konferencji „ Prawne aspekty produkcji telewizyjnej i filmowej”, organizator: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych , LSW (Warszawa 26 marca 2010)
  • „Zasady nabywania praw do dzieł i ich elementów", wykład wspólnie z Natalią Bartsch w ramach konferencji „Prawne aspekty produkcji telewizyjnej i filmowej”, organizator: Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, LSW (Warszawa 25 marca 2010)
  • „Prawo prasowe w służbie public relations", szkolenie w ramach Uniwersytetu Reklamy, organizator Stowarzyszenie Agencji Reklamowych (Warszawa 22 stycznia 2009)
  • „Naruszenie prywatności przez media na tle wybranego orzecznictwa sądów polskich", w ramach konferencji "Standardy Współczesnych Mediów", organizatorzy:  Inicjatywa "Media Standard", IP Forum, Wyższa Szkoła Psychologii Społecznej (Warszawa 15-16 stycznia 2009)
  •  „Jakie instytucje nadzorują nasze reklamy?", szkolenie w ramach Uniwersytetu Reklamy, organizator: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, (Warszawa 27 listopada 2008)
  •  „Pomysł i inspiracja w reklamie - w jakim stopniu można korzystać z cudzej twórczości przy tworzeniu własnych projektów?",  w ramach warsztatów "Jak chronić prawo autorskie w prasie, wydawnictwach i w reklamie?", organizator: MM Conferences S.A. (Warszawa 8 października 2008)
  •  „Zmiany w zasadach reklamowania wprowadzone ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Praktyczne uwagi dla uczestników rynku reklamy",  w ramach szkolenia z zakresu prawa reklamy, organizator: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR (Warszawa 12 maja 2008)
  •  Wykład z zakresu prawa autorskiego dla studentów Akademii Sztuk Pięknych ( Warszawa 7 kwietnia 2008)
  •  „Etyka zawodów prawniczych", wykład dla studentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Studenckiego Stowarzyszenia Etyki Prawniczej (Warszawa 1 kwietnia 2008)
  • Wykład z zakresu prawa autorskiego dla studentów Akademii Sztuk Pięknych (Warszawa, 31 marca 2008)
  • „Jak chronić działalność reklamową przedsiębiorców w Polsce", szkolenie zorganizowane przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR  dla Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce (Warszawa 25 stycznia 2007)
  • „Sposoby postępowania w przypadku naruszenia przez reklamę prawa. Uwagi praktyczne", w ramach szkolenia z zakresu prawa reklamy, organizator: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR (Warszawa, 12 grudnia 2006)
  •  „Czy prawo chroni czy ogranicza dziennikarza  – tajemnica dziennikarska i prawo do prywatności”, udział w panelach dyskusyjnych jako ekspert w ramach Międzynarodowej Konferencji prawa własności intelektualnej „Postęp czy dostęp? Dokąd zmierza prawo własności intelektualnej" (Kraków, 18-20 maja 2006)
  • „Ochrona pomysłów i tajemnica przedsiębiorstwa”,  w ramach szkolenia z zakresu reklamy, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR (Warszawa, 12 kwietnia 2006)
  • „Problematyka prawnej ochrony koncepcji”,  w ramach Międzynarodowej Konferencji Prawa Autorskiego „Dokąd zmierza prawo autorskie we współczesnym świecie?” (Kraków, 20-21 kwietnia 2005)
  • „Reklama niedozwolona”,  w ramach szkolenia z zakresu reklamy, organizator: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR (Warszawa, 14 lutego 2006)
  • „Prawo własności przemysłowej. Dlaczego warto się tym zainteresować?", w ramach seminarium BCC (Katowice, 11 lutego 2005)

 

Copyright © 2012-2017 Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy All Rights Reserved